Τετάρτη, 9 Φεβρουαρίου 2011

ΜΙΑ ΠΑΝΑΚΡΙΒΗ ΤΟΥΡΤΑ-ΤΣΙΜΕΝΤΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟ ΤΟΥ ΠΥΡΓΟΥ


.
Παρουσιάστηκε απόψε, ενώπιον των δύο επισκόπων της Μητροπόλεως και ενός ολιγομελούς κοινού κληρικών και λαϊκών, η μελέτη για το νέο ναό του πολιούχου Αγίου Χαραλάμπους. Η πλήρης παρουσίαση, όπως και το βίντεο, προέρχονται από τον ιστοχώρο «Ηλεία Τώρα».
.
Νέος ιερός ναός Αγίου Χαραλάμπους Πύργου



.
Αν η ιδέα ανεγέρσεως ενός νέου ναού του πολιούχου είναι από ιστορικής και οικονομικής απόψεως απαράδεκτη, η όψη του υπό ανέγερση ναού είναι επιεικώς τραγική. Ματαίως οι εμπλεκόμενοι στο σχεδιασμό του κ.κ. Δημήτρης Χρηστίδης και Σωτήρης Κούβελας προσπάθησαν με κολακείες και τεχνολογικά ευρήματα να εντυπωσιάσουν το κοινό τους. Η μακέτα που παρουσίασαν θύμιζε πολύ έντονα τούρτα, και μάλιστα όχι από τις ωραίες.
Φυσικά δεν έγινε κουβέντα για τον προϋπολογισμό, καθώς και για το πού θα βρεθούν τα απαιτούμενα χρήματα, σε ένα νομό που είναι ο τελευταίος σε οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα, ενώ ένα πλήθος εκκλησιαστικών μνημείων του είναι σε κακή κατάσταση συντηρήσεως.
.

.
Ο Μητροπολίτης Γερμανός είναι ένας έντιμος και ηθικός δεσπότης της Ελλαδικής Εκκλησίας, που προάγει το λόγο του Θεού και τιμά τα ράσα και τα παντελόνια του, ωστόσο η σχέση του με το επίγειο και υλικό κομμάτι της Εκκλησίας, τους ναούς δηλαδή και τα θρησκευτικά έργα τέχνης, είναι άκρως προβληματική.
Η υπόθεση του νέου Αγίου Χαραλάμπους είναι ένα τεράστιο λάθος του, που θα επιβαρύνει την ήδη αρχιτεκτονικά κακοποιημένη και άσχημη πόλη του Πύργου με άλλο ένα εκτρωματικό τσιμεντένιο μεγαθήριο, το οποίο θα απαιτήσει πολλά χρόνια και πάμπολλα χρήματα για να αποπερατωθεί, θα δημιουργήσει προβλήματα στα οικονομικά της Μητροπόλεως Ηλείας και τριβές στις σχέσεις των πιστών με αυτήν και θα θέσει το ιστορικό εκκλησάκι του Αγίου στο περιθώριο. Όλα αυτά για μία ημέρα το χρόνο, καθώς δεν θα έχει καθεστώς ενοριακού ναού.
Για αυτούς τους λόγους, καθώς και για όσα άλλα θέματα προκύψουν στη συνέχεια, η τοπική ιστορία θα κρίνει την αποψινή σύναξη της αίθουσας του Μεγάλου Βασιλείου πολύ αυστηρά.
.

1 σχόλιο:

INFOGENIUS είπε...

Από αρχαιοτάτων χρόνων ο άνθρωπος έκανε μνημεία για την λατρεία των θεών αρχικά, και αργότερα με το πέρασμα στις μονοθεϊστικές θρησκείες αυτού που σε κάθε λαού θεωρούνταν Θεός, θείο. Όλα αυτά τα μνημεία ήταν ογκώδη γιατί έτσι εκφράζονταν η μεγαλοπρέπεια των συναισθημάτων των ανθρώπων προς τις θεότητες και προς κάθε τι που ήταν άξιο θαυμασμού, άγνωστο προς αυτούς και αδύνατο να εξηγήσουν με τη λογική της κάθε εποχής. Τα παραδείγματα είναι πολλά πχ οι πυραμίδες στην Αίγυπτο, όλοι οι αρχαίοι Ελληνικοί και Ρωμαϊκοί ναοί, οι ναοί άλλων θρησκειών αρχαιότερων από τις δικές μας (Μάγιας, Αζτέκων, Ίνκας), οι Βουδιστικοί ναοί, πολύ αργότερα τα τεμένη όλου του αραβικού κόσμου και προχωρώντας οι Βυζαντινοί ναοί (βλ. το αριστούργημα της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη), όλοι οι μεγάλοι καθολικοί ναοί (στη Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία κλπ), οι γοτθικοί ναοί (σε χώρες όπως Αγγλία, Γερμανία, Σκανδιναβικές χώρες κλπ) με αποκορύφωμα στην μοντέρνα αρχιτεκτονική, την αρχιτεκτονική καθολικών ναών του μεγάλου αρχιτέκτονα – ναοδόμου Antoni Gaudi στην Ισπανία (Η αγία Οικογένεια – Sagrada Familia). Κανένας δεν τα χαρακτήρισε ως ακαλαίσθητα λόγω όγκου. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ανά τις εποχές ποικίλουν αναλόγως το τι χρησιμοποιούνταν κάθε εποχή. Έτσι σήμερα που βρισκόμαστε στην εποχή του οπλισμένου σκυροδέματος σε μία χώρα με πολύ υψηλό βαθμό σεισμικότητας είναι λογικά επόμενο να χρησιμοποιείται για την ανέγερση μεγάλων ορθόδοξων χριστιανικών ναών το οπλισμένο σκυρόδεμα για λόγους που ο κάθε καλόβουλος πιστός μπορεί να αντιληφθεί όπως η αντισεισμικότητα κτιρίων που δέχονται μεγάλο αριθμό ατόμων. Όποιος έχει επισκεφθεί ναούς στις προαναφερθείσες χώρες θα έχει δει στο εσωτερικό τους ομοιώματα που αποκαλούνται μακέτες. Αυτά τα ομοιώματα κατασκευάζονται εδώ και αιώνες από τους αρχιτέκτονες για να γίνει αντιληπτό στο ευρύ κοινό αλλά και στους εξειδικευμένους τεχνίτες που πρόκειται να οικοδομήσουν τους ναούς, το αποτέλεσμα του αρχιτεκτονικού πονήματος, επειδή συνήθως διαρκεί πολλά χρόνια το κτίσιμο ενός ναού. Κατά συνέπεια δεν πρόκειται για τέχνασμα. Μια μέση μακέτα εκκλησίας η οποία στη σύγχρονη εποχή συνήθως φτιάχνεται από ξύλο Μπάλζα, έχει πάνω της 600-700 εργατοώρες από τον αρχιτέκτονα. Η συγκεκριμένη μακέτα επειδή ήταν πολύ αναλυτική είχε πάνω της 1300 ώρες εργασίας. Κανένας από τους 80 ναούς που κατασκευάστηκαν από τον ναοδόμο σε Ελλάδα και εξωτερικό και αποτελούν κοσμήματα κατά γενική ομολογία στις περιοχές στις οποίες κτίστηκαν δεν κατασκευάστηκε με οικονομική συνδρομή της πολιτείας. Όλοι οι ναοί κατασκευάστηκαν με τις συνδρομές των πιστών διότι διευρύνθηκαν οι ανάγκες σε χώρο των κατά τόπους ενοριών. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε παντού ήταν ο έρανο. Κατά συνέπεια ούτε και σε αυτή την περίπτωση θα ακολουθηθεί κάτι διαφορετικό. Όσο αφορά τον οικονομικό προϋπολογισμό του έργου αυτός σε όλες τις περιπτώσεις των προηγούμενων ναών, πραγματοποιήθηκε από τον ναοδόμο και προσαρμόστηκε στις ανάγκες των εποχών και στις οικονομικές δυνατότητες των πιστών. Η συντήρηση των εκκλησιαστικών μνημείων του Πύργου αλλά και όλης της Ελλάδας είναι θέμα της πολιτείας και της Αρχαιολογικής υπηρεσίας. Η κριτική είναι ένα δημοκρατικό δικαίωμα, αρκεί αυτή να είναι καλόπιστη και να ασκείται από ειδικευμένους στον επαγγελματικό χώρο και στην αισθητική και στην πράξη της αρχιτεκτονικής επιστήμονες.
Ζέρβας Ιωάννης
MSc Αρχιτεκτονικής - Ναοδομίας