Η Μαρία Χορς δεν κατάγεται από την Ηλεία. Η καθοριστική της παρουσία όμως στη σημαντικότερη εκδήλωση που πραγματοποιείται στον ηλειακό χώρο, την Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας, καθιστά ένα μικρό αφιέρωμα στη μεγάλη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα αναγκαίο, πολύ περισσότερο τώρα που η τελετή αφής η οποία πρόκειται να λάβει χώρα την προσεχή Δευτέρα 24 Μαρτίου, θα είναι η πρώτη μετά από σαράντα χρόνια, η οποία δεν θα φέρει την υπογραφή της.
Η Μαρία Μ. Χορς Παναγιωτοπούλου γεννήθηκε στον Πειραιά. Φοίτησε επί τέσσερα χρόνια στη Σχολή της Κούλας Πράτσικα και πήρε δίπλωμα του επαγγελματικού τμήματος. Παρακολούθησε μαθήματα χορού στο εξωτερικό με κορυφαίους του είδους, όπως Κρώϊτσμπεργκ, Κλάντεκ, Βίγκμαν, Σόκολο κ.α. Παράλληλα σπούδασε Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Οργάνωσε το τμήμα ρυθμικής και γυμναστικής στο Λύκειο Ελληνίδων, όπου και δίδαξε επί σειρά ετών. Υπήρξε επί πολλά χρόνια μέλος της χορευτικής ομάδας Πράτσικα, όπου χόρεψε και ως σολίστ σε παραστάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Δίδαξε εκφραστική κίνηση, χορό και αυτοσχεδιασμό επί 40 χρόνια στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, καθώς και επί 10 χρόνια το ίδιο μάθημα στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Δίδαξε επίσης στο Θεατρικό Εργαστήρι του Σπύρου Ευαγγελάτου καθώς και στο Στούντιο της Λυρικής Σκηνής.
Ως χορογράφος παρουσίασε καθαρά χορευτικές εργασίες σε παραστάσεις όπου χόρευε και η ίδια. Στο Εθνικό Θέατρο εργάστηκε ως μόνιμη χορογράφος πάνω από 30 χρόνια. Χορογράφησε πάρα πολλές παραστάσεις σε κάθε είδος θεάτρου, καθώς και πάνω από 120 διαφορετικές χορογραφίες σε 30 αρχαίες τραγωδίες (Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη), τραγωδίες που παρουσιάστηκαν σε πολλά αρχαία θέατρα (Επίδαυρο, Δωδώνη Φιλίππους), σε πολλές πόλεις της Ευρώπης, καθώς και σε Ιαπωνία, Κίνα, Καναδά, Αμερική, Ρωσία. Χορογράφησε στο Φεστιβάλ της Βιτσέντζα της Ιταλίας, στο περίφημο θέατρο Ολύμπικο, τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή και τη Μήδεια του Ευριπίδη, με σκηνοθέτη τον Αλέξη Μινωτή και σκηνογράφο τον Γιάννη Τσαρούχη. Στην Επίδαυρο, με τους ίδιους συντελεστές, χορογράφησε τη Μήδεια του Κερουμπίνι. Η ίδια όπερα ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου, όπου έκανε τη χορογραφία, με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Κάλλας.
Μετείχε στην ομάδα της Κούλας Πράτσικα το 1936 για πρώτη φορά, ως μία από της Ιέρειες της Τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας. Έχει επί σειρά Ολυμπιάδων, από το 1964 ανελλιπώς, χορογραφήσει την Τελετή της Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας, με χορεύτριες και ηθοποιούς, και ορισμένες φορές και με χορό εφήβων. Κάθε φορά η Τελετή ανανεώνεται με νέα στοιχεία μουσικά και χορευτικά.
«Η Μαρία Χορς έφερε νέα πνοή στον τομέα της χορογραφίας. Απομακρύνθηκε από την αντίληψη περί γεωμετρικών σχημάτων και προχώρησε σε μια αίσθηση ελεύθερης κίνησης που εναλλασσόταν με κάποια αδρά συνθετικά χορογραφικά σχήματα», υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης κ. Σπύρος Ευαγγελάτος. «Οι χορογραφίες της Χορς και όχι μόνο στην τραγωδία αλλά και στην όπερα και στου ευρωπαϊκού κλασικού, είχαν λυρικό οίστρο και συχνά -όταν το κείμενο το απαιτούσε- έντονο ερωτισμό, πάθος και έκσταση» σημειώνει για την καλλιτέχνιδα ο κ. Κώστας Γεωργουσόπουλος.
Το έργο της σημαντικής χορογράφου έχει πολλάκις υμνηθεί. Λίγοι είναι εντούτοις εκείνοι που γνωρίζουν το πραγματικό μέγεθος της πολύχρονης δουλειάς της. Πέρα δε από την συνεπή παρουσία της στο παρασκήνιο του αρχαίου δράματος, η Μαρία Χορς στάθηκε σαν μια μεγάλη, αναντικατάστατη δασκάλα στην τελετή αφής της Ολυμπιακής φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία. Από το 1964 ως το 2004 η διαπρεπής χορογράφος έχει συνδέσει άρρηκτα το όνομά της με την αρχαιοπρεπή τελετή, ενώ η εικόνα της να χτυπά τα τύμπανα για να ξεκινήσει η μεγαλύτερη γιορτή συναδέλφωσης των λαών του κόσμου έχει αποτυπωθεί βαθιά στις συνειδήσεις όλων.
Η Μαρία Χορς στην εκπομπή Παρασκήνιο της ΕΡΤ
http://www.ert-archives.gr/wpasV2/public/p02-view.aspx?titleid=4938&action=mView&mst=00:00:00:00
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου