Ο ναός του Επικουρίου Απόλλωνος ήταν το πρώτο ελληνικό μνημείο που καταχωρήθηκε στον Κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO το 1986. Είκοσι τέσσερα χρόνια μετά, αντί να διεκδικούμε τα αφαιρεθέντα αρχιτεκτονικά μέλη του, ερίζουμε για το αν ανήκει στην Ανδρίτσαινα Ηλείας ή στην Είρα Μεσσηνίας
.
Κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο δύο βίντεο που υποστηρίζουν το αίτημα επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρεταννικό Μουσείο. Η φιλόδοξη διεθνής εκστρατεία, που φέρει τον τίτλο «Bring Them Back» είναι οργανωμένη και με σαφή στόχο: διεκδικεί την επιστροφή μόνο των γλυπτών του Παρθενώνα και όχι το σύνολο των γλυπτών και αρχιτεκτονικών μελών που τα συνεργεία του Τόμας Μπρους, λόρδου του Έλγιν, αφαίρεσαν από την Ακρόπολη ή τις εκατοντάδες άλλες αρχαιότητες που διάφοροι «σωτήρες» και «φιλότεχνοι» αφαίρεσαν κατά καιρούς από τα μνημεία της Ελλάδος. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είναι ιδιωτική, όμως η ίδια άποψη εκφράζεται και από την επίσημη ηγεσία.
Από το δεύτερο βίντεο προκύπτει ότι ο στόχος επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα αποκλείει για πάντα τη δυνατότητα διεκδικήσεως των υπολοίπων αρχαιοτήτων. Μεταξύ αυτών που καταδικάζονται σε οριστική απώλεια είναι και τα γλυπτά του ναού του Επικουρίου Απόλλωνος, τα οποία ήρθαν στο φως το 1812 και με μεθοδεύσεις αντίστοιχες με αυτές του Έλγιν κατέληξαν στο Βρεταννικό Μουσείο, στο Μουσείο του Λούβρου και στο Μόναχο.
.
Τα γλυπτά του δυτικού αετώματος του Παρθενώνα στο Βρεταννικό Μουσείο
.
Bring them back
.
.
Η αίθουσα της ζωοφόρου του Παρθενώνα στο Βρεταννικό Μουσείο. Κάπου εκεί κοντά βρίσκεται και η ζωοφόρος του Επικουρίου Απόλλωνα
.
Εκ πρώτης όψεως η ιδέα της διεκδίκησης μόνο των γλυπτών του Παρθενώνα, με δεδηλωμένη εξαίρεση όλων των άλλων, φαίνεται να ενισχύει το συγκεκριμένο αίτημα. Ωστόσο, την ίδια ανάγκη επανένωσης έχουν και τα άλλα σημαντικά μνημεία, των οποίων αρχιτεκτονικά μέλη βρίσκονται διάσπαρτα ανά τα μουσεία της Ευρώπης, όπως το Ερεχθείον και τα Προπύλαια της Ακροπόλεως και ο ναός της Αφαίας της Αίγινας . Την ίδια ανάγκη έχει και ο ναός των Βασσών, έργο του ίδιου αρχιτέκτονα με τον Παρθενώνα.
.
Τμήμα της ζωοφόρου του ναού των Βασσών
.
Εξ άλλου, στις διεθνείς σχέσεις μία διεκδίκηση δεν ενισχύεται όταν αυτοπεριορίζεται. Η μετριοπάθεια εκλαμβάνεται ως ηττοπάθεια. Δεν ισχύει το «κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρει». Αυτό το βλέπουμε παντού στη διεθνή πολιτική. Η Τουρκία προβάλλει αξιώσεις στο Αιγαίο και στη Θράκη, στην Κύπρο και στο Ιράκ, τα βάζει με την Ευρώπη και το Ισραήλ, και ποτέ της δεν έχει υποχωρήσει. Οι ΗΠΑ εκβιάζουν πάντα την Ελλάδα, της πουλάνε το πανάκριβο και άχρηστο C4I, της πουλάνε όπλα, και από πάνω στηρίζουν τα Σκόπια και την Τουρκία. Η Γερμανία δεν μας έδωσε τις πολεμικές αποζημιώσεις, ούτε μας δάνεισε, αλλά μας πούλησε τα ελαττωματικά υποβρύχια. Εμείς και υποχωρήσαμε στη διαμάχη μας με τα Σκόπια, και τίποτε δεν έχουμε πετύχει είκοσι χρόνια τώρα. Τα αντίστοιχα στην Κύπρο. Η Ιταλία, που είναι ένα σοβαρό κράτος και διαφυλάττει την πολιτιστική της κληρονομιά, διεκδικεί κάθε αρχαιότητα που έχει εξαχθεί παρανόμως. Το ίδιο και η Αίγυπτος. Τελευταία τον ίδιο ζήλο δείχνει και η Τουρκία, που διεκδικεί αρχαιοελληνικές και βυζαντινές αρχαιότητες που αφαιρέθηκαν από το έδαφός της, σαν να είναι δική της ιστορική κληρονομιά. .
.
Αλλά τι καλύτερο μπορεί να περιμένει κανείς από μία ανίκανη και ανήθικη πολιτική κλίκα, που στα τριάντα έξι χρόνια δημοκρατικού βίου ασχολήθηκε μόνο με τη λεηλασία του δημοσίου χρήματος και το διορισμό μισθοφόρων ψηφοφόρων; Εδώ έχουν υποθηκεύσει το μέλλον ενός ολόκληρου λαού, θα δίσταζαν να υποθηκεύσουν το μέλλον μερικών αρχαιοτήτων;
.
.
Μία περήφανη πολιτική ηγεσία θα χρησιμοποιούσε κάθε μέσον για να επιτύχει το στόχο της. Το 2012, όταν οι αλαζόνες και υπερόπτες Άγγλοι θα έρθουν για να τους δώσουμε την Ολυμπιακή Φλόγα, είναι κοντά. Τα ποσά που έχουν δαπανήσει για τους Αγώνες του Λονδίνου είναι πολλά και δε θα διακινδύνευαν κάτι να πάει στραβά. Μήπως είναι ευκαιρία να τους κολλήσουμε στον τοίχο;
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου